سرکوب قیام در ایران از زمان اعتراضات قیمت سوخت در سال 2019

در پایان ماه مه، ساختمان متروپل در آبادان، ایران فروریخت و ده‌ها سایت پلیس فتا کشته برجای گذاشت و فساد و سوء مدیریت دولتی آشکار شد. این فاجعه همچنین منجر به اعتراضاتی شد که مقامات با نیروی مرگبار پاسخ دادند.

 

صدها نفر از مردمی که در آبادان تجمع کرده بودند سرویس آرکوپال ایرانی با گلوله های جنگی هدف گلوله قرار گرفتند. شواهد ویدئویی به دست آمده توسط عفو بین الملل نشان می دهد که از تفنگ های ساچمه ای برای متفرق کردن جمعیت صلح آمیز استفاده شده است.

در سپتامبر 2022، رژیم ایران بار دیگر برای سرکوب بزرگترین قیام در ایران از زمان اعتراضات قیمت سوخت در سال 2019 به خشونت متوسل شد.

در تمام استان‌های ایران، معترضان به خیابان‌ها آمدند تا در اعتراض به قتل مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله‌ای که در بازداشت به سر می‌برد، به دست پلیس اخلاقی به دست او تظاهرات کنند.

دستگیرشدگان در کنار مهسا امینی می‌گویند که او ابتدا با 100میلیون چیکار کنم داخل وانتی که آنها را حمل می‌کرد مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. امینی پس از گذراندن سه روز در بازداشتگاه به بیمارستان منتقل شد و پزشکان برای احیای او اقدام کردند.

او به دلیل “مرگ مغزی” دچار ایست قلبی شد و مرگ او اعلام شد. مقامات ایرانی علت مرگ او را شرایط بهداشتی عنوان کرده اند که خانواده او این موضوع را رد کرده اند.

کارشناسان سازمان ملل (سازمان ملل) گفتند که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مرگ امینی در نتیجه «شکنجه و بدرفتاری ادعایی» بوده است. گزارش شده است که او به دلیل داشتن حجاب اجباری بیش از حد آزاد مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به کما رفته است.

دستگیری وحشیانه امینی نماینده هزاران نفر لیف بافتنی جدید دیگر است که در بحبوحه اعتراضات ادامه دار تا امروز ادامه دارد. یک زن معترض 51 ساله نحوه برخورد پلیس با او را هنگام بازداشت توضیح داد.

او گفت که «آنها [پلیس] مرا روی زمین گذاشتند و یک افسر چکمه‌اش را روی پشتم گذاشت. او با لگدی به شکمم زد، دستانم را بست، از بازوهایم بلندم کرد و سپس مرا به داخل یک ون هل داد.

  • منابع:
    1. Iran’s War on Protesters: Death, Detention, and Darkness
  • تبلیغات: 
    1. آدرس خانه ویلایی گلزار لو رفت!
    2. استفاده از صدف معدنی برای رفع شکستگی پا
    3. روش کاشت صحیح درخت بادام هندی
    4. تولید انواع کاشی با برند های متفاوت